Pyöräilijän ajoasento ja pyörän säädöt.

Hyvä ajoasento näyttää ylläolevan kuvan mukaiselta. (Klikkaamalla kuvia saat niitä isommiksi). Tärkeät huomiot kuvasta: 1. Polvikulma satulassa istuen on melkein suora ja jos istut matalammalla, niin polvesi väsyvät nopeasti ja et jaksa polkea ja pyörä ei näin liiku tarpeeksi tehokkaasti. Oikeaa polvikulmaa testattaessa kampi osoittaa suoraan kello kuuden aikaa. 2. Selän asento on hieman taakse vedetyn kumara ja kyynärvarret joustavat. 3. Pyöräilykengän asento on oikea kun polkiessa kantapää on poljinkieroksen aikana koko ajan hieman koholla poljinakselin yläpuolella. Kantapäällä vedetään ylös ja päkiällä painetaan alaspäin. Pyöräilykenkä on kiinni ns. klossilla polkimessa, jotta saadaan polkemiseen nostovoima mukaan. Pelkkä painaminen ei riitä. Pyöräilykengät irtoavat sivuttaisliikkeellä, joko ulos tai sisäänpäin. Ote tangosta on kevyt ja niskaa ja olkapäitä pyritään pitämään mahdollisimman rentoina.

Satulan korkeus voidaan millilleen säätää kohdalleen. Säätö tehdään edellä mainitusti polvi melkein suoraksi ojentuneena, mutta hienosäätö tehdään tuntuman mukaan! Ajetaan ja säädetään. Silloin kun pyörää tuntuu kulkevan kevyesti, niin silloin ollaan lähellä ”oikeita” säätöjä. Ajaessa kyllä huomaa pienetkin muutokset? Toki mitä vähemmän on kokemusta pyöräilystä ja pyörän säädöistä, niin silloin ei välttämättä tiedä tai tunne säätöjen vaikutusta. Ei ole ihan sama mihin säätönsä laittaa. Kuvan satula on Selle Italian Flite. Kokemattomalle kova satula, mutta pidän tästä mallista.  Käytin tätä satulaa jo 90-luvulla aika-ajossa. Ohjaintangon korkeus voi myös kummastuttaa monia. Miksi tangon pitää olla, niin alhaalla? Polkiessa ollaan fysiikan lakien vaikutuksessa ja pyöräilyssä ilmanvastus on suurin vastus ja vastus kovenee vauhdin kasvaessa. Pystyasento on kaikista huonoin johtuen huonosta aerodynaamikasta. Pystyvartalo ottaa enemmän ilmaa vastaa kuin matala pyöräilijänasento.

 

Satulaa voidaan kannattimensa päällä myös säätää. Pyörän pituussuunnassa ja kallistaen. Nämä kaksi säätöä voidaan säätää millilleen ja näissäkin ajaminen ja ns. ”oikean” tuntuman löytäminen vie aikaa. Satulan pituussuuntainen paikka vaikuttaa pyörän painopisteeseen ja polkijan polvikulmiin. Polven pitää olla kammen ollessa kello yhdeksän kohdalla keskiöakselin takapuolella, näin painopiste on lähellä oikeaa. Satulan kallistus taas vaikuttaa siihen miten istutaan rennosti. Satulan ollessa liiaksi alaspäin kallistettuna, josta seuraa luisumista ohjaintangon päälle. Epämielyttävä tunne seuraa ja kädet alkavat puutua herkästi painontunteen vuoksi. Satulan oikea asento on yleensä vaakasuora. Takapuoli kertoo asioita, joita kannattaa kuunnella. Satulat ovat yleensä kapeita, pitkiä ja kovia. Aluksi saattaa tuntua kovuus epämielyttävältä, mutta pian huomaan tarkoituksenmukaisuuden. Polkemisen voima ei saa hukkua liian pehmeään satulaan ja satula ei saa myöskään notkua polkiessa. Pyörässä on monia kohtia, joissa oikeanlainen jäykkyys ja elastisuus yhdistyy ja antaa näin hienon ajotuntuman.

Pyörän liikkumiseen vaikuttaa myös renkaat ja niissä oleva ilmanpaine. Liian löysät renkaat eivät rullaa. Ketjun oikea kireys ja rasva vähentävät kitkaa. Pyörän oikea runkokorkeus on myös tärkeä. Mielummin vähän pienempi kuin liian iso. Kauppias myy helposti tietämättömälle liian suuren rungon, jota on sitten hankala säätää. 181 cm henkilön runkokorkeus on noin 57 cm. Tämä on minulle sopiva koko. Toki pyörän rungon geometriaan vaikuttaa myös polkijan erikoismitat. Kun kädet ovat lyhyet tai selkä on pidempi kuin jalat, niin ollaa vaikeuksissa vakiorunkojen kanssa. Pyörän voi tehdä myös ajajalle yksilöllisesti, niin kuin juhlapuku mittojen mukaan. Jos kilpailulliset tavoitteet ovat korkealla, niin kaikki pyörässä oleva vaikuttaa lopputulokseen eli tuleeko voittamaan vai häviämään. Sekunnin osia voidaan ”hifistelemällä” nipistää, vähentämällä painoa pyörän oikeista kohdista. Tällöin aletaan kysyä myös lompakkoa. Kevyt ja jäykkä pyörä on haastava valmistajalle. Mitä enemmän maksat osista ja pyörän rungosta, niin sitä todennäköisemmin saat todella hyvä ajopelin, jolla on nautinto ajaa. Tosin kannatta kysyä itseltään mitä haluaa? Pyörästä ei kannata maksaa tuhansia euroja, jos sen käyttö on vähäistä. Taso ja tavoitteet ratkaisevat.

 

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi