Syksyä ja kauden loppua….

 

Hei on jo syyskuu ja motivaatio alkaa jo heiketä, kun lämpö laskee ja tiedostaa talven tulon. Tänä vuonna lämpöä on riittänyt pitkään ja vielä näin syyskuun lopullakin on voinut polkea jalat paljaana. Käsipuntteja toki jo käyttänyt.  Pyörä on kulunnut sen verran, että seuraavan huollon yhteydessä ketjut, polkimet  ja renkaat menevät uusiksi. Polkimiin näyttää kohdistuvan enemmän rasitusta, kun polkimet osallistuvat myös vauhdin hidastamiseen. Scwalben pistosuojatut renkaat ovat toimineet erinomaisesti, koska sisusrenkaita ei ole kertaakaan tarvinnut vaihtaa kauden aikana. Pyörässä nopeuteen vaikuttaa: polkijan kunto, vanteet ja niissä pinnojen tiukkuus, renkaat, polkimet ja polkimien laakerit, ketjut, pyöräilykengät ja ajoasu tietyin varauksin.

Säämiskän eli pyöräilyhousujen pehmusteen laatu vaikuttaa ajotuntumaan. Liian tiukat housut puuduttavat reidet ja vievät voimat. Suositut kompressiohousut eivät myöskään ole hyvä ratkaisu. Juoksussa toimivat, muttei pyöräilyssä tuon säämiskän puuttumisen vuoksi. Ammattilaisten ”Team -asut on ovat erittäin käytännöllisiä. Paidassa on kolme taskua, johon mahtuu pikkupumppu, vararengas, kuusiokoloavaimet ja puhelin. Käyttämässäni Tinkoff Saxobankin asussa on erittäin hyvä istuvuus ja housut pysyvät hyvin ryhdissä. Asu on Sportfulin tekemä. Kyseisessä teamissä ajaa myös Espanialainen Alberto Contador, joka voitti tänä vuonna Italian Giron. Rengaspaineet olen käynnyt säännöllisesti tarkistamassa huoltoasemalla. Jos renkaat ovat liian löysät väärän ilmanpaineen vuoksi, niin tämä myös hidastaa etenemistä kun renkaat on tarkoitettu kovaan paineeseen. Rengaspaine noin 6 bar. Pyörän ventiili on hieman pienempi kuin auton ventiili, joten väliin tarvitsee adapterin ja se ruuvataan ventiiliin.

 

  

Garminin mukaan kauteem 2015 on kertynyt 2021.81 km ja ajassa 73 h 2 min 13 sek. Yllä muutama ”kuntoilijan” Stravaan ladattu pätkä  ”Hesarin nousussa” olen siis parhaiten sijoittunut ja stadikan nousussa myös hyvä sijoitus. Luulen, että nuo parhaimmat ajat on ajettu kilpapyörällä? Kirittävää siis riittää.

 

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi